حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۰ 13 ربيع أول 1443 Tuesday, 19 October , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2087×
به مناسبت هفته پژوهش؛

بررسی لزوم تدوین منطق نوین پژوهشی برای دستیابی به نظام فکری اسلامی / قسمت چهارم

شناسه : 10626 25 آذر 1399 - 14:08 2157 بازدید ارسال توسط : نویسنده : طلبه ارجمند محمد حسین اقتدار پرور

مسیر دستیابی به نظام فکری اسلامی، احداث منطق نوین پژوهشی آنچه از این مقدمات تا به اینجا به دنبال آن می گشتیم این است که اگر ما قائل به لزوم دستیابی به نظام فکری اسلامی هستیم، در واقع می خواهیم اندیشه های اجتماعی بشر را به صورت منظومه ای واحد ببینیم، به طوری که تردید […]

پ
پ

مسیر دستیابی به نظام فکری اسلامی، احداث منطق نوین پژوهشی

آنچه از این مقدمات تا به اینجا به دنبال آن می گشتیم این است که اگر ما قائل به لزوم دستیابی به نظام فکری اسلامی هستیم، در واقع می خواهیم اندیشه های اجتماعی بشر را به صورت منظومه ای واحد ببینیم، به طوری که تردید و تجدید در هر مساله ای در آن منظومه، به سایر ابعاد منظومه تسری یابد و آنها را تغییر بدهد. در این صورت لازم است دست به تولید منطقی نوین ببریم تا به وسیله این منطق، نظام فرهنگی جامعه اسلامی را در قالب رئال و ایده­آل تحلیل و تفسیر کنیم. توضیح بیشتر اینکه کارکرد اصلی و اساسی این منطق، ایجاد کانال های دقیق و تبیین نقشه دقیق راه برای دستیابی به نظام فکری واحد و نحوه هدایت جامعه به سوی عمل بر اساس نظام اسلامی و رسیدن به دولت اسلامی است. لذا این منطق در حیطه شناخت نظام فرهنگی ایده­آل و در واقع همان نظام فکری واحد اسلامی و نیز در حیطه درک وضعیّت موجود جامعه و طراحی مسیر برای دستیابی به اهداف نقش ایفا می کند. در واقع ویژگی متمایز این منطق، توانایی او بر کنترل تحولات فرهنگی و هدایت آن ها به سمت توحید و خدا پرستی است.

به عبارت واضح تر، منطق نظام فکری، ابزاری نظامند برای مدیریّت پژوهش و مطالعات اجتماعی است که تاثیر نظریه ها و فرضیه های جدید چه در فضای بنیادین و چه در فضای کاربردی، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل را نسبت به تمامی زوایای نظام فکری جامعه، مورد ارزیابی قرار می دهد و آثار آن را در شکل دهی مجدد این نظام مورد محاسبه قرار می دهد. البته لازم است به این نکته نیز اشاره شود که بخش قابل توجهی از این گفتمان تحقیقی یا منطق نوین پژوهشی، نیاز به کشف مجدد و غبار روبی از آن پس از مطرود و متروک واقع شدنش است. بخش دیگر از این گفتمان نیز نیازمند ابداعات نوین در حوزه مدریّت مطالعات و مسیریابی پژوهشی است.

با اطمینان می توان گفت به وجود آوردن این منطق، مقدمه رسیدن به نظام فکری واحد و نظام فکری واحد خود آمال تلاش های گسترده­ای است که امروز تحت عنوان نهضت نرم­افزاری در فضای علمی کشور در حال وقوع است و دستیابی به آن، لازمه دستیابی به دولت اسلامی و مقدمه نیل به تمدن نوین اسلامی است. وحدت سازمان یافته مورد نظر در نظام فکری نیز دقیقاً همان عاملی است که از عملکرد متشتت در قالب افعال اجتماعی جلوگیری می کند.

نتیجه

منطق نوین پژوهشی در واقع همان ساختاری است که با صفر پژوهشی و وقوع تحقیقات با مبانی نظری متشتت جلوگیری می کند و در واقع با نگاهی گسترده به حجم داده های پراکنده ای که در حوزه های مختلف موضوعی که در ذیل معارف دینی و ره آورد های تخصصی علوم جدید وجود دارد، تمام توان سیستماتیک خود را بر آن می گذارد تا نظرات اسلام را به مثابه یک بدنه مستقل و هماهنگ با سایر بخش های آن به صورت یکپارچه ارائه دهد و مانع از پیشرفت کاریکاتوری مطالعات و تأمّلات در فضای فردی و اجتماعی می شود.

در مسیر دستیابی به این گفتمان نوین در فضای تحقیقاتی و مطالعاتی طالبان دستیابی به نظام فکری اسلامی، اوّلین بخشی که نیازمند به تبیین است، بررسی و تحلیل اصول پذیرفته شده در این ساختار است. اصولی که مطابق با درجه اهمیّت آنها، لازم می آید که اوّلین موج فراگیر تحقیقات، حول دستیابی به آنان واقع شود. این مرحله تا حد مطلوبی در فضای عمومی پژوهشی محققان اسلامی متوقع شده و مکتب عقلانیّت اسلامی، اصلی ترین جریان فعال در بستر شریان انقلاب اسلامی، اصول ثابتی را برای بنای قواعد و قوانین بعدی بر مبنای آن ارائه داده است که در شماره های بعدی فصلنامه به آنها اشاره خواهد شد.

نحوه شروع به حرکت برای دستیابی به منطق نوین پژوهشی و تبیین نقشه تدوین آن در ساختار پژوهش طلاب و دانشجویان معارف اسلامی و محققان فعال در این زمینه، همان مسئله است که در ادامه این بخش از فصلنامه مقام امین به دنبال تدقیق نظر در آن هستیم.

کتابنامه:

  1. میر باقری، سید محمد مهدی،(۱۳۹۴ش)، اندیشه تمدن نوین اسلامی، قم: تمدن نوین اسلامی، چ۱٫
  2. ____________________، (۱۳۸۳ش)، نظام فکری، قم: فرهنگستان علوم اسلامی، چ۱٫
  3. ۳٫     ____________________، (۱۳۹۰ش)،مبانی نظری نهضت نرم افزاری، قم: فرهنگستان علوم اسلامی، چ۷٫
  4. زرشناس، شهریار، (۱۳۹۳ش)، تاریخ غرب، تهران: تسنیم، چ۱٫
  5. ۵٫     _____________، (۱۳۹۴ش)، ولتر، آن گونه که بود، تهران: سروش، چ۱٫
  6. مصباح یزدی، محمد تقی،(۱۳۹۲ش)، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ۹٫
  7. ۷٫     ____________________،(۱۳۸۹ش)، درباره پژوهش، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ۱٫
  8. نجفی، موسی؛ حقانی، موسی؛(۱۳۹۳ش)، تاریخ تحولات سیاسی ایران، تهران: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چ۹٫
  9. مهاجرنیا، محسن، (۱۳۸۸ش)، اندیشه سیاسی متفکران اسلامی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چ۱٫
  10. رشاد، علی اکبر، (۱۳۸۸ش)، دین پژوهشی معاصر، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چ۳٫
  11. واسطی، عبد الحمید، (۱۳۹۵ش)، کانون تفکر و تصمیم سازی، مشهد: موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، چ۱٫

.

مطالب مرتبط:

بررسی لزوم تدوین منطق نوین پژوهشی برای دستیابی به نظام فکری اسلامی / قسمت اول

بررسی لزوم تدوین منطق نوین پژوهشی برای دستیابی به نظام فکری اسلامی / قسمت دوم

بررسی لزوم تدوین منطق نوین پژوهشی برای دستیابی به نظام فکری اسلامی / قسمت سوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.