حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ خرداد , ۱۴۰۰ 7 ذو القعدة 1442 Wednesday, 16 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1951×

نوشتار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بمناسبت میلاد حضرت زینب(س)

شناسه : 10806 30 آذر 1399 - 7:49 104 بازدید ارسال توسط : منبع : خبرگزاری حوزه

زینب علیها السلام به آینده درخشان اسلام و اهل بیت علیهم السلام و آثار نجات‏ بخش انقلابِ برادرش حسین علیه السلام صد در صد اطمینان داشت و می ‏دانست راهی را که برادرش رفته است، راه خدا، راه حقّ و راه تاریخ است. متن نوشتار آیه الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت سالروز میلاد عقیله بنی […]

پ
پ

زینب علیها السلام به آینده درخشان اسلام و اهل بیت علیهم السلام و آثار نجات‏ بخش انقلابِ برادرش حسین علیه السلام صد در صد اطمینان داشت و می ‏دانست راهی را که برادرش رفته است، راه خدا، راه حقّ و راه تاریخ است.

متن نوشتار آیه الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت سالروز میلاد عقیله بنی هاشم فخر بانوان حضرت زینب کبری سلام الله علیها بدین مضمون است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آفتاب آسمان مجد و رحمت زینب است * حامی توحید و قرآن و ولایت زینب است

درّ دریای فضیلت، عنصر شرم و عفاف * قهرمان عرصه ی صبر و شهامت زینب است

در دمشق و کوفه با آن خطبه های آتشین * آن که سوزانید بنیاد شقاوت زینب است

حضرت زینب کبری سلام الله علیها، الگوی ایمان و بینش و معرفت، نمونه شجاعت و صداقت و استقامت، بانویی که در بلاغت و سخنوری، لسان پدر را در دهان داشت، و همه مکارم و فضایل اخلاقی مادر در وجودش جمع بود.

سیره عملی او، عصمت و عفّت او، عبادت و نیایش او و عظمت و فخامت او، همه افتخارانگیز است.
الحق او از اسلام، و از قرآن مجید و از شخصیت جدّ بزرگوارش رسول الله صلی الله علیه و آله پاسداری کرد، و همه مدیون او هستند. تصوّر اینکه اگر زینب سلام الله علیها نبود، تاریخ چگونه ورق می‌خورد بسیار وحشت انگیز است!

در این نوشتار، تنها به یک بُعد از عظمت‌های آن حضرت اشاره می‌کنیم و آن، خطبه فوق العاده و بی نظیر حضرت علیهاالسلام است.

عالی ‏ترین بیانات راجع به سنّت و وعده الهی و فلسفه تاریخ، بیانات حضرت‏ زینب علیها السلام است که در خطبه تاریخی و بی‏ نظیری در مجلس یزید انشا فرمودند.

در این مجلس که با برنامه و تشریفات بسیار جبّارانه و مستکبرانه ترتیب یافته و وحشت و رُعب آن، دل افراد عادی را می ‏لرزاند و توانایی سخن گفتن را از آنها می ‏گرفت، ابراز مخالفت و توبیخ و سرزنش و تحقیر یزید و اعلان رسمی محکومیّت و انقراض حکومت او که خطر اعدام فوری داشت، از جانب یک بانوی اسیر و داغ‏دیده و مصیبت ‏دیده، از معجزات بود.

چنان‏که آن بلاغت و از قرآن مجید الهام گرفتن، سنجیده و به سامان گفتن، یزید و چاپلوسان درباری و مزدوران خودفروخته دستگاه را تحت تأثیر قرار دادن، کرامت و حقّانیت اسلام و اهل بیت را اثبات نمودن، ستمگران و مستبدان را حقیر و پست شمردن، آن پیشگویی‏ ها و خبر از آینده دادن و متلاشی شدن نظام یزیدی گفتن که هر جامعه ‏شناس و روان‏شناس را مات و متحیر می ‏سازد، از معجزات است.

اگر کسی در این اعجاز تردید دارد، به او پیشنهاد می‏ کنیم و از تمام بلغا و سخنوران ماهر می‏ خواهیم که از این خطبه تاریخی و سخنان عقیله قریش، خطبه ‏ای کوبنده ‏تر، قاطع ‏تر، محکوم کننده‏ تر و مناسب‏ تر با آن مجلس و موقف انشا نمایند. الحق این خطبه از نشانه‏ های درخشان جلالت، حقیقت، فضیلت و عظمت اهل بیت رسالت است.
در این خطبه، زینب‏ علیها السلام قانون و سنّت و وعده تخلف‏ ناپذیر الهی را مطرح ساخته و هنگامی که به حسب ظاهر همه چیز تمام شده و بسیاری مأیوس و ناامید و تسلیم وضع حاکم می‏ شوند و یزید بر اوضاع مسلط گردیده و در نهایت استبداد و استعباد سلطنت می ‏نماید،

او طرفداران حقّ و حزب حقّ و شیعیان اهل بیت را از یأس و ناامیدی نجات می‏ دهد و اهل بیت و هدف ‏ها و مقاصدشان را فاتح و پیروز، و بنی امیه و حزب استعبادگر را مغلوب و شکست خورده معرفی می ‏فرماید و چنین اعلام می ‏کند که: از کرامت اهل حقّ چیزی کم نشد و بر اهل باطل چیزی افزوده نگشت و هرچه یزید کوشش و تلاش کند و اهل حقّ را بکشد و از میان بردارد و بر کید و کینه و ستمگری انقلاب اسلام جلوگیری نماید و نور خدا را خاموش سازد، هیچ ثمره‏ ای ندارد.

آری، زینب علیها السلام به آینده درخشان اسلام و اهل بیت علیهم السلام و آثار نجات‏ بخش انقلابِ برادرش حسین علیه السلام صد در صد اطمینان داشت و می ‏دانست راهی را که برادرش رفته است، راه خدا، راه حقّ و راه تاریخ است.

در کربلا روز یازدهم محرّم، در آن هنگامی که او را به اسارت عازم کوفه کرده بودند و بدن ‏های پاک شهدای راه حقّ روی زمین افتاده بود، همین خبر را می ‏داد و آینده را می ‏دید.

در مجلس یزید نیز با همین منطق محکم، مجلس را قبضه کرد و یزید را چنان کوبید و در آن دادگاه تاریخ، چنان محکوم کرد که یزید نتوانست یک کلمه از خود دفاع نماید، یا آن‌که غیظ و خشم خود را با تصمیم جنایت دیگر فرو بنشاند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.