حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۰ 7 شوال 1442 Tuesday, 18 May , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1880×

یازدهمین جلسه از مراسم عزاداری هیئت الطلاب حوزه علمیه مروی ۹۹/۰۶/۱۰| صوت + تصاویر

شناسه : 7890 12 شهریور 1399 - 7:41 168 بازدید ارسال توسط :

آخرین روز از مراسم عزاداری هیئت الطلاب حوزه علمیه فخریه مروی با حضور طلاب و مسئولان حوزه و عاشقان اهل بیت به کلام تولیت معظم حضرت آیت الله تحریری حفظه الله و روضه خوانی مادحین اهل بیت برقرار شد.  مراسم آخرین روز عزاداری ایام عزای سید و سالار شهیدان در دهه محرم با حضور طلاب […]

پ
پ

آخرین روز از مراسم عزاداری هیئت الطلاب حوزه علمیه فخریه مروی با حضور طلاب و مسئولان حوزه و عاشقان اهل بیت به کلام تولیت معظم حضرت آیت الله تحریری حفظه الله و روضه خوانی مادحین اهل بیت برقرار شد. 

مراسم آخرین روز عزاداری ایام عزای سید و سالار شهیدان در دهه محرم با حضور طلاب و مسئولان حوزه علمیه مروی و مردم دلداده‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام، با رعایت کلی پروتکل های بهداشتی در صحن مدرسه علیمه فخریه مروی برگزار شد.

در این مراسم حضرت آیت الله تحریری، تولیت معظم این حوزه مقدسه در رابطه با درجات انسان در مسیر کمال فرمودند:

عناوین قرآنی چه در جنبه های مثبت و چه در جنبه های منفی دارای مصادیق متعددی است. ظاهر این آیات بیانگر و توجه دهنده همه انسانها در همه مراتب کمال و ضد کمال است. چون انسان ها دارای درجاتی اند. بهشت دارای درجاتی است (و لکل درجات مما عملوا).

 درجات انسان در مسیر کمال بستگی به معرفت انسان اولا به کمال حقیقی و سعادت ابدی دارد و دوم در مسیر کمال قرار گرفتن و آن کمال را در خود پیاده کردن است. در ضد کمال هم همین شکلی است که  منافقینی که تا آخر بر مسیر نفاق و دورویی که حقیقت آن کفر به حق و دین الهی است،  اینها قدم برداشتند چون یک مسیر بسیار خطرناکی را اینها دنبال کرده اند که آن جنبه دورویی است که ظاهری آراسته و باطنی خراب داشتند. لذا کسانی که در نهایت خرابی قرارداشتند و با آن از این دنیا رفتند خداوند متعال می فرماید (ان النافقین فی الدرک الاسفل)

اینها معمولا با طاغوت های زمان ها که در برابر خدای متعال قرار گرفتند و ربوبیت خدای متعال را قطعا نفی کردند، در برابرش ایستادند مانند فرعون. این منافقین با این طاغوت ها همراهی دارند که بنده مضمون روایات را عرض می کنم. در این سوره مبارکه، این مسیر کمال و ضد کمال هر دو برای انسان ها آمده است و خدای متعال هم از قسم شروع می کند و نمونه هایی را هم بیان می کند. کسانی که در مسیر حق و حقیقت قرار گرفته اند آنها با امام حق مرتبط هستند. بحث ما در این چند روز بر محور مساله امامت حق است و در مقابل امامت باطل. آنچه شخصیت انسان را شکل می دهد چه در جنبه مثبت و چه در جنبه منفی، ارتباط با امام حق یا باطل است. آیه شریفه ای که خواندیم در سوره اسرا این را بیان می کند که ( یوم ندعوا کل اناس بامامهم) قیامت این چنین است که هر کسی با امامش همراه می شود. امام جلوار و پیشرو است هم امام حق و هم امام باطل. منتهی در امت اسلامی مشخص شده یک شخصیتی که خط بندی می کند این شخصیت. ارتباط ولایی با او انسان را در مسیر امامت حق و راه حق قرار می دهد؛ انقطاع از او هم انسان را در مسیر امام باطل قرار می دهد که این شخصیت بعنوان قسیم النار و الجنه معرفی شده یعنی امیرالمومنین علیه السلام. این قسیم النار بودن حضرت برای این امت فقط نیست؛ در این امت برای حضرت توصیف شده است.

این حقیقت در قیامت برای همه امت ها در قیامت از طریق امیرالمومنین  علیه السلام شکل می گیرد. منتهی ارتباط با این شخصیت دارای مراتبی است. این را دقت کنید. همه انبیا گذشته نمودی با مقام ولایت کلیه امیرالمومنین و امامت به حق آن حضرت ارتباط داشتند. این امت به تمام معنا با این جایگاه مرتبط است. این خصوصیت این امت است. اون کسانی هم که بر مسیر خلاف حق حرکت می کنند این چنین اند. از اول تاریخ بشریت که با مسیر فطرت مخالفت کرده اندمثل برادر پسر حضرت آدم علیه السلام و همین طور… چون مسیر حق موافق با فطرت است. مسیر امام باطل خلاف مسیر فطرت است؛ از آن شخص گرفته تا به قیامت. بعد از رجعت همه این مشخص حقیقت هر کسی انطباقش است با آن شخصیت بسیار گسترده امیرالمومنین علیه السلام. لذا میزان الاعمال معرفی شده است. این میزان، میزانی گسترده است.

این شخصیت در مسیر کمال از اولین مسیر کمال را رفته تا آخر… هر کسی هم که در هر درجه با این مسیر مرتبط باشه، در مسیر است. مثل کسی که می خواهد بلندی را طی کند، سطح را می رود تا بلندی و تا قله! حرکتی کرده و قدمی گذاشته در مسیر بلندی.

از این جهت ملاحظه می کنیم که این اولیا هم در این عالم محور حرکت اند و جلودار هستند و هم در عالم برزخ که یک عالم بینابین است تا آن سرنوشت حقیقی که عالم قیامت است. در همه این ها پیشوا هستند منتهی پیشوایی ایشان در هر عالمی یک خصوصیتی دارد.

ایشان همچنین در ادامه مباحث در رابطه با همین مبحث به روایتی از وجود مبارک امام صادق علیه السلام اشاره فرمودند:

در روایت دیگر است که از امام صادق علیه السلام راوی سوال می کند که آیا مومن از قبض روحش ناراحت می شود؟ حضرت فرمود نه به خدا قسم! خب اینها باید مومنان خاصی باشند. وقتی ملک الموت روح را قبض می کند جزع و فزع می کند چون موقع انتقال است و و فهمیده باید از اینجا برود و نمی تواند اینجا بماند.  ملک الموت به او می گوید جزع و فزع نکن که من به تو از پدر و مادر دلسوزتر و نیکوکارترم. البته برای ملک الموت اوصاف وحشتناکی وارد شده است اونها البته حق است و جای خود دارد. در این هنگام رسول خدا و امیرالمومنین و فاطمه زهرا و امام حسن و حسین و فرزندان حسین علیهم السلام میان. این نکته هم توجه کنیم که حضرت زهرا سلام الله علیها نه مقام نبوت دارد نه امامت را اما حقیقت نبوت و  ولایت را داردکه مرج الحرین است و امامت از آنجا نشات گرفته است. در همه مراحل صدیقه کبری سلام الله علیها هم هستند. چشم اش را باز می کند و نگاه می کند. منادی ندا می دهد از ناحیه رب العزه: ای نفس مطمئنه به محمد و اهل بیت اش! ارجعی الی ربک راضیه بالوایه مرضیه بالثواب… اطمینان ارتباط با حق و اولیای حق. فادخلی فی عبادی یعنی محمد و اهل بیته علیهم السلام. فرمود برای انسان مومنی هیچ چیزی محبوب تر از این نیست که روحش از بدنش جا شود و ملحق به منادی شود.

این روایت هم ما را بین خوف و رجا قرار می دهد. ما نباید به این ارتباط خیلی مغرور بشویم و باید هشداری هم باشد. امام صادق علیه السلام می فرماید همراه قسم که بین شما و بهشت و این که سرور را ببیند یا ندامت را فاصله ای نیست مگر اینگه آنچه خدا فرموده معاینه بکند.

در ادامه نیز مادحین اهل بیت علیهم السلام به نوحه‌سرایی بر مصائب حضرت سیدالشهداء و اولاد و اصحاب ایشان پرداختند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر به آلبوم تصاویر سایت مراجعه کنید.

.

سخنرانی / حضرت آیت الله تحریری
روضه / حجت الاسلام معصومی
زمینه / حجت الاسلام معصومی
واحد / حجت الاسلام معصومی
شور / حجت الاسلام معصومی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.