حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۶ خرداد , ۱۴۰۰ 7 ذو القعدة 1442 Wednesday, 16 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1951×
به مناسبت رونمایی از اولین تصاویر سریال حضرت سلمان:

سلمان محمدی (رحمه الله علیه) که بود؟

شناسه : 3722 24 اسفند 1398 - 6:47 778 بازدید ارسال توسط : نویسنده : علیرضا لعل آبدار

شاید تا بحال بسیار شنیده ایم که جناب سلمان فارسی به مقامی رسید که امام علیه السلام فرمود: او را سلمان فارسی نخوانید، او سلمان محمدی است چرا که یکی از ما اهل بیت است[۱]. و مشورت او به حفر خندق در غزوه احزاب به پیامبر اکرم یکی از دلائلی بود که باعث پیروزی سپاه […]

پ
پ

شاید تا بحال بسیار شنیده ایم که جناب سلمان فارسی به مقامی رسید که امام علیه السلام فرمود: او را سلمان فارسی نخوانید، او سلمان محمدی است چرا که یکی از ما اهل بیت است[۱].

و مشورت او به حفر خندق در غزوه احزاب به پیامبر اکرم یکی از دلائلی بود که باعث پیروزی سپاه اسلام بر سپاه کفر در آن معرکه شد، تا جائی که آن پیکار به غزوه خندق مشهور شد.

وجود نازنین امام صادق علیه السلام در تبیین شخصیت سلمان، سه ویژگی بارز وی را ذکر می فرمایند، که نقل روایت نیز خالی از لطف نیست.

شخصی به نام منصوربُزُرْج‏ خدمت امام صادق عرضه می دارد که آقا جان چرا شما بسیار از سلمان فارسی یاد می کنید؟ حضرت به او می فرمایند: اولا نگو سلمان فارسی بگو سلمان محمدی(یعنی سلمان از ما اهل یت است) و درادامه می فرمایند:

اگر از او زیاد یاد می کنم به خاطر سه خصلتیست که در او بود:

۱٫اینکه خواسته های امیرالمومنین را بر خواسته های خودش مقدم می داشت.(ترجیح دادن آنچه خواسته امام زمان است بر خواسته های خود).

۲٫اینکه فقراء را دوست میداشت و آنان رابر ثروتمندان ترجیح می داد.(دوست داشتن فقرا به نحوی که مثلا اگر امر دائر مدار بین سلام دادن به ثروتمند و فقیری می شد، فقرا را مقدم می داشت).

۳٫علم و عالمان اهل علم را نیز دوست می داشت[۲].(مجالسه با علما طبق گفته بسیاری از روایات باعث رشد معنوی انسانها می شود).

 جالب است بدانید که پس از پیشنهاد خلیفه دوم عمر بن خطاب به ایشان برای استانداری مدائن، وی با کسب اجازه از امیرالمومنین مسئولیت استانداری مدائن را پذیرفت؛ شایان توجه است که ایشان پس از رسیدن به مسئولیت استانداری همچنان در کنار فقرا و یار و یاور ایشان بود، تا جائیکه ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه خود، درباره ایشان و شیوه حکومتداری او می نویسد:

سهم سلمان از بیت المال در سِمَت استانداری مدائن، پنج هزار درهم بود که آن‌را صدقه می‌داد و با زنبیل بافی از دست‌رنج خود ارتزاق می‌کرد، و این حکایتی از زهد شاگرد مکتب امیرالمومنین حتی در سمت استانداری است که باید سرلوحه کار تمامی مسئولین در تمام ممالک اسلامی قرار بگیرد.

در سخنی دیگر از امام صادق علیه السلام در بیان درجات ایمان، سلمان نیز با ایمان ترین افراد معرفی شده است، که حضرت فرمودند: ایمان ده درجه دارد، مانند نردبانى که ده پله دارد و پله پله از آن بالا مى‏روند، کسى که در پله اول است به کسى که در پله دوم است نگوید که تو چیزى نیستى و کسى که در درجه پله است به کسى که در پله سوم است چنین نگوید، تا رسید به درجه دهم؛ فرمود: مقداد در درجه هشتم و ابوذر در درجه نهم و سلمان در درجه دهم قرار دارند.


در برخی از روایات آمده است که بهشت مشتاق سلمان است و اشتیاق بهشت به سلمان بیش از علاقهٴ سلمان به بهشت است؛ آیت الله جوادی دراین رابطه بیان داشته اند که: «سّرش آن است که بهشت محصول عقیده صحیح و اخلاق صحیح و عمل صالح است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکی و عملی انسان است، اگر بهشت در اثر عقیده و خُلق و عمل است».

ایشان در تا پایان عمر در مدائن باقی ماند، و پس از وفاتش، امیرالمومنین علی علیه السلام از مدینه به مدائن آمد، او را غسل داد و کفن نمود و برپیکر مطهرش نماز خواند و وی را دفن کرد.


۱٫ کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفه الرجال، ص ۱۲، نشر دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش

۲٫أمالی شیخ طوسی صفحه ۱۳۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.