حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۰ آبان , ۱۳۹۹ 15 ربيع أول 1442 Saturday, 31 October , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1211×

اینفوگرافی / نکاتی پیرامون یادداشت برداری / قسمت سوم

شناسه : 5807 24 تیر 1399 - 9:34 351 بازدید ارسال توسط : منبع : معاونت پژوهش

افزایش توان تشخیص و انتخاب نکات مهم؛ تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که همیشه با تغییرات محرک، تحریک پذیر نیز جهت می گیرد. فرض کنید شما در خانه تنها هستید و صدای پایی را از پشت بام منزل خود می شنوید (صدای پا محرک است و شما تحریک پذیر) وقتی صدای پا بلندتر می شود […]

پ
پ

افزایش توان تشخیص و انتخاب نکات مهم؛

تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که همیشه با تغییرات محرک، تحریک پذیر نیز جهت می گیرد.


فرض کنید شما در خانه تنها هستید و صدای پایی را از پشت بام منزل خود می شنوید (صدای پا محرک است و شما تحریک پذیر) وقتی صدای پا بلندتر می شود یا به هر شکلی تغییر می کند،.شما گوشتان را تیزتر می کنید.
( به زبان روانشناسی جهت گیری می کنید) اما اگر صدای پای یکنواخت باشد یا تغییرات محسوسی نداشته باشد، خیلی زود برای شما عادی می‌شود و دیگر به آن توجهی نمی کنید.


در کلاس درس، استاد محرک است و شما تحریک پذیر.


تغییر حرکات دست، چهره، لحن و طنین صدای استاد باعث می‌شود که شما جهت‌گیری کرده، و بر استاد تمرکز کنید. بسیاری از استادان مجرب و ماهر، در تدریس خود از این تغییرات، استفاده می کنند و ذهن شما را متوجه خود نگه می دارند. اما در کلاس درس استادانی که صدای یکنواختی دارند و موقع تدریس بی تحرک هستند، باید تحریک پذیری در خود ایجاد کنید تا تمرکز حواستان پایدار باقی بماند.

در مثالی که برای جهت گیری زدیم وقتی صدای پا از پشت بام به گوش می‌رسد و یکنواخت می شود شما می توانید با تغییر مکان خود و بالا رفتن از پله ها و نزدیک شدن به صدا در خود جهت گیری و تمرکز حواس ایجاد کنید.

یادداشت‌برداری در کلاس حالت آماده باش و تحریکی را در شما ایجاد و به جهت گیری برای شنیدن و درک بیشتر و بهتر کمک می‌کند بنابراین یادداشت‌برداری را جدی بگیرید.

ادامه دارد ان شاءالله…

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.