حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۳۹۹ 17 رجب 1442 Sunday, 28 February , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1740×

حضرت زهرا (س) کیست؟

شناسه : 3844 18 فروردین 1399 - 19:27 358 بازدید ارسال توسط : نویسنده : محمدجواد راستگو

گاهی در بیان فضائل و مناقب حضرت زهرا )س( بسیار سطحی برخورد می‌شود. اینکه بگوییم ایشان یک زن نمونه بوده است و روز میلاد ایشان را روز مادر قرار دهیم، تکریم ایشان نیست. بلکه این نگاه نشان از عدم شناخت درست شخصیت ایشان است. چون بحث ما در بزرگداشت مقام ایشان، بحث جنسیت نیست. یعنی […]

پ
پ

گاهی در بیان فضائل و مناقب حضرت زهرا )س( بسیار سطحی برخورد می‌شود. اینکه بگوییم ایشان یک زن نمونه بوده است و روز میلاد ایشان را روز مادر قرار دهیم، تکریم ایشان نیست. بلکه این نگاه نشان از عدم شناخت درست شخصیت ایشان است. چون بحث ما در بزرگداشت مقام ایشان، بحث جنسیت نیست. یعنی تکریم جنس زن مطرح نیست؛ موضوع، انسان کامل است.

در منابع معتبر شیعه و اهل سنت، از رسول اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «جبرئیل بر من نازل شد و گفت:‎ای محمّد! خداوند جلّ جلاله می‌فرماید: اگر من علی را نمی‌آفریدم، کُفو و همتایی برای همسری دخترت فاطمه بر روی زمین پیدا نمی‌شد، از آدم گرفته تا دیگران».

این حدیث، بیان قاعده اکفاء است؛ یعنی حضرت فاطمه زهرا، کُفو، عِدل و مِثل و برابر امیرالمؤمنین (ع) است. یک قاعده فلسفی وجود دارد که حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد[۱]: یعنی دو چیز که مانند هم هستند، اگر مطلبی را برای یکی از آنها اثبات کردیم، برای دیگری نیز خودبه‌خود اثبات می‌شود و اگر از یکی از آنها مطلبی سلب شود، از دیگری نیز سلب می‌شود.

از کنار هم قرار دادن این دو قاعده (حدیث کُفو بودن حضرت زهرا و حضرت امیر و نیز قاعده فلسفی حُکم الامثال) این نتیجه بدست می‌آید که هرچه برای حضرت علی ع ثابت است برای حضرت صدیقه نیز ثابت است. یعنی وقتی رسول اکرم فرمودند: “ذکر علی (ع) عبادت است” طبق نتیجه‌ فوق، ذکر حضرت زهرا (س هم عبادت است.

فاطمه یعنی علی زیر نقاب:

این یکی از بهترین تعاریفی است که می‌توان برای حضرت زهرا س بیان کرد. خداوند در قرآن می‌فرماید: ‏«و (به خاطر بیاور) هنگامی را که ابراهیم گفت: خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌کنی؟ فرمود: مگر ایمان نیاورده‌ای؟! عرض کرد: آری، ولی می‌خواهم قلبم آرامش یابد”».[۲]یعنی آن حضرت در ایمان، به مرتبه اطمینان نرسیده است.

اما رسول اکرم(ص) درباره حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: «همانا خداوند متعال قلب و جوارح دخترم فاطمه را از ایمان و یقین پر کرده است». یعنی فاطمه زهرا به مرتبه اطمینان رسیده است. این امر برای امیرالمؤمنین نیز وجود دارد. آن حضرت در توصیف جایگاه ایمانی خود می‎فرماید: «اگر پرده‌ها کنار رود، ذره‌ای به یقین من اضافه نمی‌شود». و اینکه امام زمان عج فرموده‌اند: «دختر رسول خدا برای من در (زندگی و رفتار) الگو و سرمشقی نیکو است»، به لحاظ جایگاه والای ایمانی آن حضرت است.

 در کتاب الخصائص العلویه از منابع اهل سنت، ابن عباس از پیامبر (ص) چنین نقل کرده که آن حضرت فرمودند:

«… جناب آدم (بعد از سجده فرشتگان بر خود) عرض کرد: پروردگارا! آیا مخلوقی که نزد تو محبوب‎تر از من باشد، آفریده‌ای؟ این سؤال را سه بار تکرار کرد ولی جوابی داده نشد. در مرتبه سوم از جانب پروردگار خطاب آمد: بلی، یا آدم مخلوقاتی از تو محبوب‎تر دارم که اگر آنها به‎وجود نمی‌آمدند، تو را نیز نمی‌آفریدم…. (آنگاه از پرده غیب، پنج نور را مشاهده کرد) … خطاب رسید: این محمد پیامبر من، و این علی امیرالمؤمنین پسرعموی پیامبر من و جانشین او، و این فاطمه دختر پیامبر من و این دو، حسن و حسین، پسران علی و فرزندان پیامبر من هستند. سپس خدای تعالی فرمود:‎ای آدم، ایشان فرزندان تو هستند. آدم از اینکه ایشان فرزند او هستند خوشحال شد.

پس از آنکه آدم مبتلا به ترک اولی شد و از بهشت رانده شد، آن قدر به درگاه الهی گریه و لابه کرد تا اینکه خداوند متعال اسماء مبارک اهل بیت (ع) را به وی تلقین نمود. پس آدم عرض کرد: پروردگارا، از تو مسئلت دارم که به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین از خطای من درگذری. بدین‎سان دعای او مستجاب شد و مشمول عفو و آمرزش خداوند قرار گرفت».

غضب فاطمه (س)؛ غضب خدای متعال

در کتب تاریخی، تفسیری و روایی اهل سنت در هر زمینه از فضائل حضرت زهرا س بیش از ده حدیث ذکر شده که روایات را به عنوان نمونه نقل می‌کنیم:

پیامبر فرمودند: « به‎درستی که خداوند به‎واسطه غضب تو غضبناک می‌شود و به‎واسطه خشنودی تو خشنود می‎شود.[۳]

آن حضرت در جای دیگری فرمودند: «به‎درستی که فاطمه پاره تن من است و هر کسی که او را آزار دهد مرا آزار داده و چیزی که فاطمه را اندوهگین کند مرا اندوهگین می‌سازد».[۴]

پاره تن پیامبر بودن یعنی شدت اتصال حضرت زهرا به پیامبر اکرم. در زبان فارسی از این شدت اتصال اینگونه تعبیر می‌کنیم که این دو نفر، یک روح در دو بدن هستند. فاطمه دارای چنان مقامی هستند که مطابق روایات مذکور، آزار رساندن به ایشان، عینا آزار نسبت به پیامبر(ص) است. سوالی که در اینجا برای خواننده ممکن است مطرح شود این است که از غضب فاطمه چه اتفاقی می‌افتد؟ و موضع ما نسبت به کسانی که دختر رسول خدا را به غضب آوردند چه باید باشد؟

پاسخ به این سوال در آیاتی چند از قران کریم بیان شده است:

۱_ دوری از رحمت الهی و عذاب خوارکننده

خداوند می‌فرماید: «آنها که خدا و پیامبرش را آزار میدهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و برای آنها عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده است”[۵]

اذیت فاطمه، اذیت خدا و رسول اوست. هرکسی فاطمه را اذیت کند، خدا او را از رحمتش دور و به عذاب خوارکننده مبتلا می‌کند.

۲_ خداوند می‌فرماید: «هرکس غضبم او را فرا بگیرد، سقوط می‌کند».[۶]

یعنی کسی‎که مغضوب خدا شود، هلاک می‌شود. بنابراین کسانی که مغضوب فاطمه بودند، مورد غضب خداوند و اهل هلاکت ابدی هستند.

۳_ نهی از دوستی با کسانی که مغضوب الهی واقع شده اند.

خداوند می‌فرماید:‎ ای کسانیکه ایمان آورده‌اید! با قومی که خداوند آنان را مورد غضب قرار داده دوستی نکنید؛ آنان از آخرت مأیوس‎اند همانگونه که کفار مدفون در قبرها مأیوس می‌باشند!».[۷]

یعنی ولایت کسانی که خداوند نسبت به آنها غضب کرده را نپذیرید، اگر بپذیرید به مفاد آیه از دایره ایمان خارج شده‌اید.

این تنها قطره‎ای از جایگاه والای حضرت زهرا س است که نشان میدهد حب نسبت به ایشان ایمان است و بغض نسبت به ایشان کفر و دشمنی با ایشان باعث می‎شود که انسان از دین خارج شود.


[۱] . الاربعین فی اصول الدین، فخر رازی

[۲] . بقره: ۲۶۰

[۳]. میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ذهبی ؛ المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری.

[۴]. این حدیث در کتاب مسند احمد بن حنبل آمده است. او پیشوای فرقه حنبلی است و در میان اهل سنت جایگاه ویژه‌ای دارد و از اسلاف وهابیت است.

[۵] . احزاب: ۵۷

[۶] . طه: ۸۱

[۷] . ممتحنه: ۱۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.