حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۳۱ شهریور , ۱۳۹۹ 4 صفر 1442 Monday, 21 September , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 973×

سخنرانی حضرت آیت الله تحریری در اولین جلسه از مراسم عزاداری / دهه اول محرم – حوزه علمیه فخریه مروی

شناسه : 7184 04 شهریور 1399 - 16:02 189 بازدید ارسال توسط :

بسم الله الرحمن الرحیم. قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى (سوره مباکه شوری/ آیه شریفه ۲۳) مقدمه روز اول ماه محرم مصادف با روز جمعه که متعلق به حضرت صاحب الزمان است‌. ایام حزن ائمه علیهم السلام را به ساحت آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم. ان شا الله بتوانیم […]

پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم.

قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى (سوره مباکه شوری/ آیه شریفه ۲۳)

مقدمه

روز اول ماه محرم مصادف با روز جمعه که متعلق به حضرت صاحب الزمان است‌. ایام حزن ائمه علیهم السلام را به ساحت آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.

ان شا الله بتوانیم در این ایام و لیالی، موجبات قرب به این اولیاء را کسب کنیم. این جلسات نیز از وسایل بزرگ قرب اولیاء الهی و پرودگار متعال است.

احیاء امر این این اولیاء خودش باعث احیاء انسان می شود. باعث می شود که انسان از تاریکی و ظلمات به سوی نور هدایت برود.

هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِکُمْ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ (سوره مبارکه حدید/ آیه شریفه ۹)

حسین زینت آسمان ها و زمین

امام حسین در بین اولیاء الهی درخشندگی خاصی دارد.

در کتاب عیون اخبار الرضا، امام رضا علیه السلام به واسطه پدرانشان از امام حسین علیه السلام روایتی را نقل می کنند، اُبَی بن کعب نیز در فضای وقوع این روایت حاضر است.

عیون أخبار الرضا (ع): أحمد بن ثابت الدوالیبی، عن محمد بن علی بن عبد الصمد، عن علی بن عاصم، عن أبی جعفر الثانی، عن آبائه، عن الحسین بن علی علیهم السلام قال:

دخلت على رسول الله صلى الله علیه وآله وعنده أبی بن کعب فقال لی رسول الله علیه السلام: مرحبا بک یا أبا عبد الله یا زین السماوات والأرضین

 ابی بن کعب می بیند که امام حسین وارد مسجد شدند و نبی مکرم وقتی ایشان را دیدند، فرمودند: «یا أبا عبد الله یا زین السماوات والأرضین».

قال له أبی: وکیف یکون یا رسول الله زین السماوات والأرض أحد غیرک؟

ابی بن کعب عرض کرد: چه کسی غیر شما زینت آسمانها و زمین است؟

فقال: یا أبی والذی بعثنی بالحق نبیا إن الحسین بن علی فی السماء أکبر منه فی الأرض.

نبی مکرم اسلام اینطور جواب ابی بن کعب را دادند:

قسم به خدا حسین در آسمان در بین ملائکه و موجودات آسمانی از حسین در زمین بزرگتر و والاتر است.

این زینت، زینت مادی نیست. زینت حقیقی است، زینت معنوی است. مربوط می شود به آن جهت خلقتی که همه مخلوقات به جهت آن افریده شده اند.

انبیاء که بالاترینش حضرت خاتم برای چنین حقیقتی آمده اند که این چنین زینتی را برپا کنند.

إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَهٍ الْکَواکِب‏ (سوره مبارکه صافات/آیه شریفه ۶)

این زینت که در این آیه ذکر شده، زینت دنیایی است. خداوند در قرآن در فراز های مختلف ما را متنبه می کند به خلائق شگرف آسمانی.

اما زینت حقیقی این است که ربط موجودات را به خداوند متعال درک بکند و در جهت آن غایت حرکت بکند.

این زینت دنیایی و معنوی و درک آن و متعلقات درک آن، اینها عمدتا مخصوص انسان است.

زینت، آن کیفیتی است که انسان را جذب می کند. انسان می خواهد خوردنش همراه زینت باشد. حیوان این طور نیست علف را از روی زمین می خورد اما انسان نه، اینگونه نیست. حتی فعالیت های حیاتی و نباتی انسان هم همراه با زینت است.

زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات‏ (سوره مبارکه آل عمران/ آیه شریفه ۱۴)

محبت به میل ها در این آیه و زینت آن تبیین شده است. برخی خیال می کنند این آیه در رابطه با مذمت است. نه خیر اینطور نیست. این حب به زینت هم از فطریات انسان است‌.

همه اینها بر اساس آن زینت اساسی شکل می گیرد که دین خدا و فرستنده دین خدا شناخته شود و بر اساس این شناخت حرکت شکل بگیرد

همه موجودات بر اساس آن زینت حقیقی آفریده شده اند.

حسین چراغ هدایت

در ادامه نبی مکرم می فرمایند: «وإنه لمکتوب عن یمین عرش الله ” مصباح هدى، وسفینه نجاه»

حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است و این معنا بر طرف راست عرش ثبت شده.

اطلاق به آسمان گاه منظور موجودات است و گاه منظور آن فهم خاص ملکوتی که در درجه بالاتر از هستی وجود دارد و اشاره به آن مقام وساطت دارد که این ملائکه دارند.

عرش یک جایگاه مکانی نیست. خدا در قرآن اوصاف متعددی بیان کرده است در مقابل کرسی که در آیه الکرسی توصیف شده است.

عرش آن مقام فرماندهی پرودگار متعال است. خداوند بر آن است حقایق و واقعیات عالم غیب را به واسطه اموری که در این دنیا قابل لمس و درک است توضیح و تبیین و تشبیه کند.

توجه به این جایگاه الهی و اعتقاد به آن خواص خوبی دارد. لذا آیت الکرسی آن خواص عجیب را به همراه دارد.

رابطه کرسی و عرش در روایات بحث شده که بحث والایی و بحث تفسیری و روایی خاصی است در توحید صدوق در ذیل روایات وجود دارد که ظرف طرح آن این جلسه نیست. اما اجمالا خدا دارد آن نحوه فرماندهی خودش را توصیف می کند در همه شئون هستی و ما باید به این توجه داشته باشیم. این حاکمیت مستمر خدا عموما مورد غفلت مومنین واقع می شود.

نکته دیگر این که خداوند از کرسی این را می رساند که این فرماندهی را به واسطه وسائط به سرانجام می رساند. حاملین عرش تعبیر دیگر از این وسائط است.

با این توضیحات روشن می شود که ثبت این جمله بر سمت راست عرش، ثبت تکوینی در عالم است تا این حقیقت در عالم برای انسان ها ظهور پیدا کند. برای برخی در دنیا و برای همه در آخرت آن شخصیت حسین بن علی علیه السلام آشکار خواهد شد.

از حرکت حضرت سید الشهدا هم روشن می شود که حاکمیت خدا در زندگی خودش را کامل  و حاکمیت طاغوت را رد کرده است و در این مسیر از هیچ چیز فروگذاری نکرده است. تحقق اینها هم البته سختی های زیاد داشت.

پیام های تربیتی دعای روز اول سال قمری

دعایی در مفاتیح موجود است مخصوص امروز (روز اول محرم) که بعد از خواندن دو رکعت نماز سفارش شده.

محرم، اول سال قمری است و در این سال ما باید توجه به خوبی ها و بدیهایمان داشته باشیم و از امور مکروه و نا پسند دوری کنیم. این امور مکروه که باید از آنها دوری شود دوچیز است. در واقع دو مانع است برای کمال انسان:

۱٫ مانع بیرونی کمال انسان، شیطان است. ما غلبه بر آن را در این دعا از خداوند متعال می‌خواهیم.

۲٫ مانع درونی کمال انسان، نفس اماره به سوء است.

این دو مانع همراه و مانع کمال اولیاء هم هست امّا این دو مانع در رابطه با ذوات مقدسه کاملاً تحت تاثیر عقلانیت و الاهیت ایشان هستند.

امیرالمومنین به والی خودشان فرمود که در جلسه بزرگان و ثروتمندان شهر حضور یافته بود و با آنها مشغول به معاشرت و گذران شده بود فرمود:

إِنَّمَا هِیَ نَفْسِی‏ أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى

امام هم نفسش را سختی می دهد برای تقوا. امیر المومنین، امام المرتاضین است امام المتقین است باید در این بعد هم از ایشان تبعیت کنیم.

ما با این موانع سر کار داریم. در بازار در منبر در مسجد در حوزه ریاست و …

امّاریت به سوء هم همه جا وجود دارد مگر آنجا که خدا رحم کند.

وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّه‏(سوره مبارکه یوسف/ آیه شریفه ۲۴)

خداوند وقتی دارد زلیخا را نکوهش می کند می فرماید: آن زن قصد یوسف کرد؛ و یوسف نیز اگر برهان و هدایت پروردگار را نمى‏دید قصد وى مى‏نمود.

این بیان به خاطر این است که نفس این قابلیت سوء را دارد. این یک نکته مهم تربیتی است. که می خواهند ما را دائما هشیار بدارند.

راهکار رفع این موانع

برای رفع این موانع باید خودمان را با مقربان الهی بسنجیم. باید این کار را محور و معیار زندگی خودمان قرار دهیم.

نکته دیگر این دعا این است که ما همواره خودمان را باید به خداوند متعال بسپاریم.

اسمایی در دعای فرج آمده است که از خدا می خواهد ما را در آغوش رحمتش قرار دهد.

این اسما در فراز های این دعا نیز آمده است.

نکته آخر دعا: ثبات قدم در راه حق

رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّاب‏‏(سوره مبارکه آل عمران/ آیه شریفه ۸)

در انتهای این دعا از خدا می خواهیم که خدایا کجی دل، به ما نده.

بعضی ها در این موقعیت می گویند همه این توسلات را تعطیل بکنید، این کجی دل است. ما بیشتر از دیگران پیرو دستورات بهداشتی هستیم و از طرفی توجه به این آسیب ها داریم. ما باید خودمان را در پناه این اولیاء قرار دهیم. خودمان را باید در کهف الوری، در پناهگاه گسترده آنها قرار دهیم.

نمی توانیم بی بند وبار باشیم و خودمان را تحت حمایت این بزرگواران ببینیم.هم در گناه و هم در رعایت اصول بهداشتی هم همینطور است‌. اگر در رعایت اصول بهداشتی بی بند و بار باشیم، انتظار حمایت و پناه از این ذوات مقدسه نابجاست.

دستورات اصیل بهداشتی دین

بسیاری از این دستورات اصیل و به درد بخور بهداشتی را ما خودمان در دین داریم. مسواک زدن، شستشو دست ها و … . نبی مکرم این طور منقول است که چند بار در طول روز مسواک می زدند.

دوست پدر بنده (پدر حاج آقای تحریری) به همراه پدر ناهار را با هم می خوردند. این آقا شروع کرد با دست غذا خوردن. نکته ای هم که وجود داشت این بود که این آقا به قیافه‌اش نمی خورد که اینگونه باشد. آن شخص میرزا اسماعیل اربابی بود. پدرم جویای علت این کار شدند. ایشان فرمودند که:«من یک مریضی دل درد داشتم و هر چه برای مداوا اقدام کردم نشد.یک اقایی گفت با دست غذا بخور درست می شود، امتحانش هم مجانی است. بعد از آن، این مشکل حل شد.

ما با این موازین در این پناهگاه ها در این کهف ها می آییم.

البته بیشتر این اولیاء پناهگاه های معنوی هستند و البته گاهی هم پناهگاه مادی هستند.

این ارتباط حسینی را در بین خودمان حفظ کنیم و فضای کشور را حسینی کنیم و این را گسترش دهیم به ممالکی که حق طلب ها در آنها هستند.

این ویروس منحوس تغییرات و زمینه هایی را ایجاد کرده است. اینها از جهاتی زمینه های خیلی خوبی است و انسان ها را تکان هایی داده است باید دعا کنیم این تحولات عمیق تر بشود و به سراغ آن پناهگاه اصلی یعنی حضرت صاحب الزمان بروند.

السلام علیک یا اباعبدالله

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.