حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۰ 11 رمضان 1442 Thursday, 22 April , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1807×

عافیت یک حقیقت بسیار بالایی است که هر موجود زنده ای به دنبال آن است

شناسه : 5894 28 تیر 1399 - 18:50 494 بازدید ارسال توسط :

حضرت ” آیت الله تحریری تولیت معظم حوزه علمیه فخریه مروی ” در سلسله جلساتی در مسجد جنوبی مدرسه سپهسالار پیرامون موضوعات عملی و اخلاقی به سخنرانی پرداختند و ضمن توضیح کوتاه پیرامون احادیث معصمومین (ع)، نکات ارزشمند و حائز اهمیتی را بیان فرمودند. ایشان به مناسبت قرار داشتن در آستانه سالروز شهادت امام صادق […]

پ
پ

حضرت ” آیت الله تحریری تولیت معظم حوزه علمیه فخریه مروی ” در سلسله جلساتی در مسجد جنوبی مدرسه سپهسالار پیرامون موضوعات عملی و اخلاقی به سخنرانی پرداختند و ضمن توضیح کوتاه پیرامون احادیث معصمومین (ع)، نکات ارزشمند و حائز اهمیتی را بیان فرمودند.

ایشان به مناسبت قرار داشتن در آستانه سالروز شهادت امام صادق (ع) بحث خود را در اولین جلسه از سخنرانی ذیل یک حدیث از امام صادق(ع) پیرامون «طلب عافیت» و عاقبت به خیری شروع کردند و به توضیح و تبیین زوایای آن پرداختند.

آیت الله تحریری بعد از فروعات دینی، کثرت احادیث اخلاقی از امام صادق و امام باقر(علیهما السلام) را نشان دهنده ی اهمیت مسائل اخلاقی عنوان کردند و تعلم، توجه و تنبه نسبت به آن را به عنوان سه اصل لازم دانستند.

ایشان در توضیح این سه اصل فرمودند:  «تعلم و آگاهی» مقمدمه همه  کار ها است و «توجه» نیز به عنوان حضور ذهن نسبت به یک امر، «تنبه» این است که انسان احساس بکند که نیاز دارد و این احساس خیلی مهم است، هر چه قدر این احساسِ نیاز برای ما به وجود بیاید ما در مسیر اصلاح قرار می گیریم و هر مقدار که انسان از مسیر اصلاح کنار برود معلوم می شود که آن تنبه وجود ندارد و غفلت هست، غفلت هم انسان را به زندگی دنیایی می کشاند.

این استاد اخلاق ضمن بیان یک حدیث در رساله ای از امام صادق (ع) که در آن سفارش به طلب عافیت از خداوند شده است به توضیح و تبیین و بررسی زوایای آن پرداختند و عافیت را یک حقیقت بسیار بالایی خواندند که هر موجود زنده ای به دنبال آن است؛ گیاهان به صورت طبیعی، حیوانات غریزی و انسان به صورت فطری به دنبال آن چیزی است که وجودش به وسیله ی آن به نتیجه و عافیت می رسد.

ایشان عافیت انسان را بالاترین مرتبه از کمالات وجودی موجودات عنوان داشتند و اضافه کردند: عافیت روحی در مقابل عافیت جسمی به لحاظ اصالت روح و اینکه شخصیت انسان به روح اوست در مرتبه اعلایی از اصالت و اهمیت قرار می گیرد و ابعاد این عافیت به نسبت ابعاد روح انسان شعبه پیدا میکند.

در پایان در بیان اهمیت مساله عافیت شب قدر را مثال آوردند که سفارش شده در این شب از خداوند متعال عافیت خود را بخواهید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.