حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۱ مرداد , ۱۳۹۹ 22 ذو الحجة 1441 Tuesday, 11 August , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 857×
به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها

بانوی بی نشان

شناسه : 4402 14 اردیبهشت 1399 - 23:09 219 بازدید ارسال توسط : نویسنده : رامین ایزدی

زندگی در این دنیا از یک طرف فرصتی است برای نیل به کمالات و وصول به فضائل حمیده و از طرف دیگر دلبستگی به آن باعث منحط شدن و تبعید انسان از ارزش های الهی و در نهایت رسیدن به مجموعه‌ای از رذائل خبیثه است. انتخاب هر یک از این دو مسیر در اختیار انسان […]

پ
پ

زندگی در این دنیا از یک طرف فرصتی است برای نیل به کمالات و وصول به فضائل حمیده و از طرف دیگر دلبستگی به آن باعث منحط شدن و تبعید انسان از ارزش های الهی و در نهایت رسیدن به مجموعه‌ای از رذائل خبیثه است.

انتخاب هر یک از این دو مسیر در اختیار انسان است و به نوع دیدگاه او به دنیا و مظاهر دنیوی بستگی دارد. عده‌ای فرصت کوتاه زندگی را محدود به همین دنیا می‌بینند و برای رسیدن به آمال و آرزوهای پوچ و پوشالی خود دست به هر کاری می‌زنند. در مقابل، گروهی هستند که زندگی در این دنیا را فرصتی مغتنم برای کسب توشه زندگی جاودانه خود در آخرت می‌بینند.

قانون خداوند تعالی این چنین مقرر شده است که خیر و برکت از آنِ گروه دوم باشد؛ قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید:

(مَن کاَنَ یُرِیدُ حَرْثَ الاَخِرَهِ نَزِدْ لَهُ فىِ حَرْثِهِ وَ مَن کاَنَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنهْا وَ مَا لَهُ فىِ الاَخِرَهِ مِن نَصِیب)[۱]
هر کس بهره‌بردارى از کشت آخرت را بخواهد ما به محصول آنچه کاشته است می‌افزاییم و آن کسى که علاقه‌مند به نعمت دنیوى است خواسته‏اش را برآورده می‌کنیم ولى از آخرت و نعمت جاویدش بهره‏اى ندارد.

و در آیه دیگر

(مَن کاَنَ یُرِیدُ الْعَاجِلَهَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَئهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا وَ مَنْ أَرَادَ الاَخِرَهَ وَ سَعَى‏ لهَا سَعْیَهَا وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورًا)[۲]

هر کس دنیاى زودگذر را بخواهد هر چه را ما براى هر که بخواهیم، به سرعت در همین دنیا به او عطا مى‏کنیم، آن گاه او را در دوزخ در حالى که نکوهیده و رانده شده از رحمت خداوند است وارد می‌کنیم. کسانى که آخرت را در حالى که مؤمن هستند بخواهند و با تلاشى کامل و خالصانه‏ براى به دست آوردن‏ آن تلاش کنند، تلاششان را به نیکى می‌پذیریم و به آن پاداش می‌دهیم.

مبلغ و مفسّر حقیقی قرآن حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ذیل آیات فوق می‌فرمایند:

مَنْ کانَتْ نِیتُهُ الدُّنْیا فَرَّقَ اللّهُ عَلَیهِ اَمْرَهُ، وَ جَعَلَ الْفَقْرَ بَینَ عَینَیهِ، وَ لَمْ یاْتِهِ مِنَ الدُّنْیا اِلاّ ما کَتَبَ لَهُ، وَ مَنْ کانَتْ نِیتُهُ الْآخِرَهَ جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَ جَعَلَ غِناهُ فِی قَلْبِهِ، وَ اَتَتْهُ الدُّنْیا وَ هِىَ راغِمَهٌ.

کسى که نیتش دنیا باشد، خداوند کار او را پریشان مى‌سازد و فقر را در برابر او قرار مى‌دهد و جز آنچه براى او مقرر شده است چیزى از دنیا به دست نمی‌آورد. کسى که نیّتش سرای آخرت باشد، خداوند پراکندگى او را به جمعیت مبدل می‌سازد و بى نیازى را در قلبش قرار می‌دهد، دنیا تسلیم او می‌گردد و به سراغ او می‌آید.

مقبره حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در بقیع (قبل از تخریب توسط وهابیت)

با نگاه اجمالی به سیر زندگی حضرت أمّ المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها خواهیم یافت که بزرگ بانوی جهان اسلام از تمامی فرصت‌های موجود در این دنیا به بهترین صورت استفاده کردند و با انتخاب‌هایی صحیح و منطبق با رضایت خداوند تبارک وتعالی و پیامبر به خیر دنیا و آخرت نائل آمدند.

در زمان جاهلیت و در شهر مکّه، شوکت و مکنت را ثروت و سرمایه تعیین می‌کرد. به شهادت تاریخ حضرت أم المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها از جمله متموّلان آن زمان بودند و در فزونی ثروت و اموال مانند ایشان وجود نداشت: (لیس‏ بِمَکَّهَ أکثَرُ مالاً مِن خدیجه)[۳]و همچنین در اوصاف خانه ایشان نوشته‌اند:

منزل خدیجه سلام الله علیها آن چنان وسیع بود که همه‌ی مردم مکّه در آن جای می‌گرفتند. در بالای آن خانه بارگاه آبی رنگی بود که در سطح دیوارهای آن، عکس‌های خورشید و ماه و ستارگان را کشیده بودند. این بارگاه با طنابهای ابریشم و با میخ‌های فولاد بسته شده بود و شکوه خاصی داشت[۴]. چنین جایگاه و جلالی هر انسانی را دلبسته می‌کند و همین دلبستگی مانع از صعود او به قلّه‌های رفیع انسانی و الهی می‌شود؛ اما بانو خدیجه سلام الله علیها حتی پیش از پیوستن به نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله هیچ گونه وابستگی و دلبستگی به این جایگاه و اموال نداشت. پس از ازدواج با نبی مکرم اسلام نیز همه ثروتش را تقدیم ایشان کرد و در راه اسلام هزینه کرد.
پیامبر صلی الله علیه و آله از اموال خدیجه سلام الله علیها بدهکاران را از قید بدهکاری آزاد می‌کرد و به تهیدستان کمک می‌نمود. به بینوایان و یتیمان رسیدگی می‌کرد و مسلمانانی که از مکه به مدینه هجرت می‌نمودند و مشرکان اموال آنها را مصادره می‌کردند، پیامبر صلی الله علیه و آله از اموال خدیجه سلام الله علیها به آنها کمک می‌کرد تا خود را به مدینه برسانند.[۵]

پیامبر اکرم در این باره می‌فرمایند: مَا نَفَعَنِی مَالٌ قَطُّ مِثْلَ مَا نَفَعَنِی‏ مَالُ‏ خَدِیجَهَ (عَلَیْهَا السَّلَامُ)[۶] هرگز هیچ ثروتی همانند ثروت خدیجه، به من سود نبخشید.

أم المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها در طول زندگی مشترک با نبیّ اکرم صلّی الله و آله مشقت‌های فراوانی به جان خرید. پس از ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها با رسول خدا صلی الله علیه و آله و اوائل بعثت ایشان، زنان مکّه (از روی عناد با اسلام) از خدیجه سلام الله علیها دوری می‌کردند و به خانه‌ی او نمی‌رفتند. به ایشان سلام نمی‌دادند و زنان دیگر را از ملاقات با ایشان منع می‌کردند.[۷] اما سر انجام تحمل این مشقتها در راه اسلام پاداشی بسیار بزرگ را از جانب خداوند متعال به همراه داشت:

برترین زنان

نبی اکرم صلی الله و آله فرمودند: خیر نساء العالمین مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم، و خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد صلی الله علیه و آله و سلم.[۸]

بهترین زنان جهانیان عبارتند از: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد و فاطمه سلام الله علیها دختر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم.

مخاطب خداوند متعال

وَ رُوِیَ‏ أَنَّ جَبْرَئِیلَ أَتَى النَّبِیَّ صلی علیه و آله فَسَأَلَ عَنْ خَدِیجَهَ فَلَمْ یَجِدْهَا فَقَالَ إِذَا جَاءَتْ فَأَخْبِرْهَا أَنَّ رَبَّهَا یُقْرِئُهَا السَّلَامَ.

روزی جبرئیل به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله آمد، و جویای خدیجه سلام الله علیها شد، پیامبر صلی الله علیه و آله او را نیافت، جبرئیل گفت: «وقتی که او آمد، به او خبر بده که پروردگارش به او سلام می رساند.»

بشارت به بهشت

بَشَّرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله و آله خَدِیجَهَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّه لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَبَ.[۹]

رسول خدا به حضرت خدیجه سلام الله علیه وآله را بشارت داد به خانه ای در بهشت که هیچ رنج و نا آرامی در آن نخواهد بود.

اشتیاق جنت به ایشان

رُوِیَ أَنَّ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله قَالَ: اشْتَاقَتِ الْجَنَّهُ إِلَى أَرْبَعٍ مِنَ النِّسَاءِ مَرْیَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ وَ آسِیَهَ بِنْتِ مُزَاحِمٍ زَوْجَهِ فِرْعَوْنَ وَ هِیَ زَوْجَهُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فِی الْجَنَّهِ وَ خَدِیجَهَ بِنْتِ خُوَیْلِدٍ زَوْجَهِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ وَ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله.[۱۰]

بهشت مشتاق چهار زن است: مریم، دختر عمران؛ آسیه، دختر مزاحم همسر فرعون؛ که همسر پیامبر در بهشت است؛ حضرت خدیجه سلام الله علیها دختر خویلد، همسر رسول خدا در دنیا و آخرت؛ حضرت فاطمه دختر حضرت محمد صلی الله علیه و آله.

مقام شفاعت ایشان

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ بَیْنَهُما حِجابٌ‏ فَقَالَ سُورٌ بَیْنَ الْجَنَّهِ وَ النَّارِ قَائِمٌ عَلَیْهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ فَاطِمَهُ وَ خَدِیجَهُ علیها السلام فَیُنَادُونَ أَیْنَ مُحِبُّونَا أَیْنَ شِیعَتُنَا فَیُقْبِلُونَ إِلَیْهِمْ فَیَعْرِفُونَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَى‏ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ‏ فَیَأْخُذُونَ بِأَیْدِیهِمْ فَیَجُوزُونَ بِهِمْ عَلَى الصِّرَاطِ وَ یُدْخِلُونَهُمُ الْجَنَّه[۱۱]

از حضرت صادق علیه السّلام راجع به این آیه سؤال شد: بَیْنَهُما حِجابٌ‏ بین آن دو پرده‏ای قرار دارد؛ ایشان فرمود: فاصله‏اى که بین بهشت و جهنّم است و حضرت محمّد و على و حسن و حسین و فاطمه و خدیجه در آنجا هستند و فریاد می‌زنند محبین ما و شیعیان ما کجا هستند؟ دوستان و شیعیان به سوی آنان روی مى‏آورند و آنها را به نام خودشان و نام پدرانشان می‌شناسند. این تفسیر آیه‏ (یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُم) است   و دست آنها را می‌گیرند و از صراط رد می‌کنند و داخل بهشت می‌شوند.

بدون شک، باید توجه و آموختن از سیره این بزرگ بانوی جهان اسلام در صدر اولویتهای شیعیان قرار بگیرد. زیرا اگر اسلام از تلاش، ایثار و فداکاری‌های چنین بانویی جان گرفت و پیشرفت کرد، در عصر حاضر نیز، فرزند برومند ایشان همان یاری را می‌طلبد؛ و این ما هستیم که باید از فرصتها بهره‌مند شویم و در حد ظرفیت خویش با ایثار، فداکاری و جان فشانی به یاری مهدی فاطمه سلام الله علیها و عجل الله تعالی فرجه الشریف بشتابیم. باشد تا در امتحان این دنیا سربلند و سر افراز بیرون بیاییم.


[۱] الشوری:۲۰

۲ الاسراء:۱۹,۱۸

[۳] بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۶، ص: ۲۱

[۴] بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۶، ص: ۲۲

[۵] بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۹، ص: ۶۲

[۶] الأمالی (للطوسی)، النص، ص: ۴۶۸

[۷] لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله و آله  هَجَرَتْهَا نِسْوَهُ مَکَّهَ فَکُنَّ لَا یَدْخُلْنَ عَلَیْهَا وَ لَا یُسَلِّمْنَ عَلَیْهَا وَ لَا یَتْرُکْنَ امْرَأَهً تَدْخُلُ عَلَیْهَا
(بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۶، ص: ۸۰)

[۸] الاستیعاب، ج ۲، ص ۷۲۰

[۹] بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۱۶، ص: ۸

[۱۰] بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۴۳، ص: ۵۳

[۱۱] بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۲۴، ص: ۲۵۵

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.