حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ آذر , ۱۳۹۹ 16 ربيع ثاني 1442 Tuesday, 1 December , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1405×

سخنرانی حضرت آیت الله تحریری در چهارمین جلسه از مراسم عزاداری / دهه اول محرم ۱۴۴۲ – حوزه علمیه فخریه مروی

شناسه : 7317 07 شهریور 1399 - 15:28 427 بازدید ارسال توسط :

بسم الله الرحمن الرحیم «و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» از مسائل مهمی که در معارف دین نبی اکرم و اهل بیت به آن توجه اساسی داشتند مساله ی توجه به هدف آفرینش با آن راه و روش خاص که خدای متعال برای ما ترسیم فرموده می باشد. از آنجایی که […]

پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

«و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»

از مسائل مهمی که در معارف دین نبی اکرم و اهل بیت به آن توجه اساسی داشتند مساله ی توجه به هدف آفرینش با آن راه و روش خاص که خدای متعال برای ما ترسیم فرموده می باشد.

از آنجایی که نبی اکرم و سایر آنبیاء مامور به نبوت شدند اساس دعوت آنها بر بینش پیدا کردن است به این که ما از کجا امده ایم و به کجا می رویم و چگونه باید رفت؟

بحث ما در رابطه با ویژگی های امام حسین علیه السلام بود که فرمودند حسین مصباح الهدی و سفینه النجاه

چرا؟

شناختن آن حضرت به این معنی است که ما در مسیر زندگی بفهمیم چگونه باید زندگی کنیم لذا اساس دعوت نبی اکرم بعد از دعوت به توحید که دعوت به مقصد واقعی است دعوت به هدایت کننده ی این مسیر بوده است

نمی شود دعوت به راه مستقیم بشود اما این راه، راهبر نداشته باشد. ما از خدای متعال طلب هدایت به صراط مستقیم بکنیم اما این صراط مستقیم شاخصه ی شناخت نداشته باشد تا امتیازش دهیم از صراط مغضوب علیهم و ضالین

همیشه روش با دعوت کننده ی به آن روش شناخته میشود این در بین تمام عقلا مسلم است لذا نبی اکرم به این عنوان معرفی شده است(و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا) و قتی امر میشود به ادع الی سبیل ربک بالحکمه و….

این دعوت کننده باید کسی باشد که این راه را بلد باشد و رفته و رسیده باشد.

و باید ما در برابر او خضوع داشته باشیم.

لذا تمام انبیاء بعد از دعوت به توحید دعوت به تقوا داشته‌اند.

خب این باید یک شاخصه داشته باشد که در بعضی آیات این شاخصه تقوا را أطیعون قرار داده است.

به هرحال شرط تقوا این است که انسان با این شاخصه حرکت کند.

بندگی خدا که هدف آفرینش است با اطاعت تحقق پیدا میکند و آن هم با شاخصه اطیعوا الرسول محقق میشود چون این رسالت، رسالت همیشگی است باید این شاخصه ی مطاع بودن هم مشخص شود که چه کسانی هستند لذا اولی الامر را بیان میکند یعنی آنها که زمام امر را در دسترس دارند (نه هر زمام داری) اینجاست که نبی اکرم این شاخصه ها را با افرادش بیان کرده اما مخالفین، اسلام را چنان منحرف کردند که واژه ها هم بطور انحرافی منتقل شدند و از ناآگاهی مردم سوء استفاده شد.

حضرت در همه ی مراتب این شاخصه ها و مبانی را ارائه می دادند و بر طبق این مبانی اشخاص را هم مشخص میکردند یعنی هم جایگاه شخصیتی و هم جایگاه شخصی اولیاء را بیان میکردند لذا پیامبر از همان ابتدا این شاخصه ها را بیان کردند یعنی اولین اسلام آورنده و اولین تسلیمِ نبی اکرم است که جایگاه خلافت و هدایت را دارد.

غرض از دین این است که پیاده و اقامه شود و اقامه اش با پرچم داران شرایع است که ماموریت آنرا دارند و پیاده شدن دین بدون اقامه کننده ی دین معنا ندارد لذا پیامبر در همان ابتدای رسالتش این را بیان میکند که هرکه در راه من که دعوت به خداست بیاید و آنرا با تمام وجود بفهمد و بپذیرد و دنبال کند خلیفه من خواهد بود که امام علی علیه السلام آن جایگاه را نشآن دادند.

ادع الی سبیل ربک بالحکمه که یکی از موارد حکمت در روایات معرفه الامام است.

حکمت یعنی واقعیات عالم و یکی از آن واقعیات که تمام عالم متکی به آن است امام می باشد.

لذا باید با دقت اقامه کننده دین را بشناسیم و بدانیم که دین برای چه امده است.

این مخالفین ادیان الهی هیچوقت نمیگذاشتند که صدای نبی به کسی برسد این مساله در عالم اسلام هم با تقابل بسیار پیچیده ای مواجه شد با این که این امر را در غدیر علنی نمودند و چه تهدید هایی خدا با پیامبر کرد!«فإن لم تفعل فما بلغت رسالته»

چون خدا می خواست که این راه مشخص باشد و تمام انبیاء پذیرفته بودند که هر تهدیدی را بپذیرند و این پیام را در جامعه به هر صورت برسانند اما در اسلام این چه پیامی است که چنین تهدیدی در پی دارد «بلغ ما أنزل الیک من ربک»

اما در اخر ایه تهدید آنهایی که قصد خاموش کردن این مساله و کشتن پیامبر را داشتند را دفع میکند که پس از آن ایه نازل شد الیوم اکملت لکم دینکم…

ولی جبهه نفاق همواره وجود دارد و ما باید حواسمان جمع باشد و این نقشه ی ورود منافقین را در عرصه ی دین بشناسیم که عمده ی ورود آنها در جهت حاکمیت  دین است لذا نبی اکرم در مراحل مختلف نشان میدهد که آنکه شایسته این جایگاه است کسی است که با تمام وجود میخواهد دین را اقامه کند و از همه ی غیر الهی ها دست بر میدارد و باید این شاخصه ها را داشته باشد که یکی از این مراحل مهم شناساندن اولیاء الهی در روز مباهله بود که در آن هم ادعای باطل بودن غیر اسلام و هم دعوت به اسلام است.

این ادعای در مسیر حق بودن شاخصه های اساسی دارد و باید رنگ الهی داشته باشد (صبغه الله و من احسن من الله صبغه) رنگ خدایی همان موحد بودن و پاکی از شرک و شئون شرک است رنگ بندگی خدای متعال است یعنی خود را مربوب نشان میدهد و ربوبیت خدای متعال را در تمام شئون زندگی اش پذیرفته است که باید آنرا بشناسیم و در این مورد است که نبی اکرم در مراحل مختلف این شخصیت را نشان داده است.

سران مسیحی نجران پس از نامه ی پیامبر به مدینه آمدند و پیامبر فرمود اولین منطق ما معبود به حق بودن خدا است و خدا در صورت انسان تمثل پیدا نمیکند

شما خود را موحد میدانید اما منحرف شده اید

اینجا نیز ادعا به توحید خالص و هم احتجاج است (فقل تعالوا) منطق در هر مرتبه ای برتری خود اثبات میکند که اگر مخاطب در حد عقلانیت باشد با حکمت میپذیرد بعضی دچار شبهات میشوند که با این منطق حل میشود و یک روش هم با تنبه قلبی و موعظه حسنه است

این جایگاه نشان دادن آن مقام است اگر چه این داعی اول نبی اکرم است اما میخواهد بیان کند که عده ای دیگر هم دارای این جایگاه هستند که در مقام اثبات حق حاضرند از هرچیزی بگذرند که اگر عذابی هم نازل شود میپذیرند که اینجا جایگاه امامت تبیین میشود که از این جایگاه همواره حمایت و به آن دعوت میکند.

اما اساسی ترین هدف قیام امام حسین نشان دادن حاکمیت به حق خودشان است

و جواب دادن به دعوت کوفیان است چون رسول هرطور شده باید به جامعه برود اما امام باید خود را در معرض دعوت قرار دهد و در معرض بودن امام حسین چنین بود که إنَّ الله شاء أن یراک قتیلا…

ما باید این معارف را هضم کنیم و پس از آن روشنگری کنیم که جایگاه امامت در نطام اسلامی عظیم است و از بین نمی رود و روی زمین نمی افتد.

لذا وقتی به ایشان عرض می شود خودتان میروید چرا زن و بچه را می برید؟

فرمود این ها منطق من را پذیرفته اند و جز مرا قبول نمیکنند هرچند ظاهراً اگر می ماندند مایه فشار به حضرت میشدند اما حقیقت آن است که این مسیر طرفدار دارد و این طرفدار ها باید ظرفیت خودرا نشان دهند.

در زمان ظهور حضرت حجت نیز باید افرادی پیدا شوند و این روحیات را از خودشان نشان دهند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.