حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۸ اسفند , ۱۳۹۹ 15 رجب 1442 Friday, 26 February , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1735×

تقدیر آیت الله جوادی آملی از توجه رهبر انقلاب به علوم عقلی

شناسه : 9713 02 آذر 1399 - 11:58 132 بازدید ارسال توسط :

حضرت آیت الله جوادی آملی در تاریخ ۲۹ آبان در یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که به مناسبت ایام بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) برگزار شد مطالبی را درباره اهمیت علوم عقلی و ویژگی های شخصیت علمی اخلاقی علامه طباطبایی بیان کردند ایشان در مورد شخصیت علمی علامه طباطبایی(ره) فرمودند:شناخت علامه با اسفار و دیگر درس های […]

پ
پ

حضرت آیت الله جوادی آملی در تاریخ ۲۹ آبان در یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که به مناسبت ایام بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) برگزار شد مطالبی را درباره اهمیت علوم عقلی و ویژگی های شخصیت علمی اخلاقی علامه طباطبایی بیان کردند

ایشان در مورد شخصیت علمی علامه طباطبایی(ره) فرمودند:شناخت علامه با اسفار و دیگر درس های علامه میسر نمی شود بلکه این شناخت برای ما در جلسات خصوصی رقم خورد. علامه طباطبایی جز خدا نیندیشید و عاقلانه زندگی کرد؛ ایشان حرم کریمه اهل بیت(ع) می‌رفت درحالی که افطارش بوسه بر حرم بود

این مرجع عالیقدر جهان تشیع در ادامه با بیان ضرورت پرداخت به علوم عقلی و تقدیر بابت اهتمام حضرت آیت الله خامنه ای به علوم عقلی بیان کردند: چه زمانی رهبری سراغ داشتیم که این طور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند در هیچ زمانی علوم عقلی مورد حمایت نبود و مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت؛ در دوره‌هایی که حکومت با علوم عقلی همراه شد، مردان بزرگی رشد کردند؛ اگر حکومت بغداد محور علوم عقلی در دوره صادقین(ع) و امام کاظم(ع) شد، زیرا این ائمه(ع) شاگردان خود را با براهین عقلی تربیت کردند

آیت الله جوادی در ادامه به بیان نکته ای برای مدرسان حوزه پرداختند و گفتند: هرگز کتابی را بیش از دوبار تدریس نکنید؛ مرحوم آیت‌الله غروی را خدا رحمت کند؛ در آمل برخی یک کتاب را ۴ بار و ۵ بار تدریس می‌کردند، ایشان کتابی را بیش از دو بار تدریس نمی‌کرد و ما هم بعد از آن تا کتابی بالاتر بود، بیش از دوبار و سه بار تدریس نکردیم

ایشان با تآکید بر اینکه فلسفه باید موحد ساز باشد فرمودند:امروز ارتباط ما با حکمت صدرایی تقریباً رسمی است؛ او تعبیر «الانسان موجود» را دارد؛ میرداماد گفته «العقل موجود» ریشه این حرف ملاصدرا در سخنان میرداماد است؛ این نوع فلسفه حکیم را موحد می‌کند؛ زیرا آنها انسان و عقل را موجود و ناشی از فیض الهی می‌دانند؛ این با بیان نورانی امام علی(ع) در نهج‌البلاغه روشن‌تر می‌شود؛ ایشان بعد از نقل مسائل توحیدی تعبیر «المسکین رسول الله» را دارند؛ برخی در این تعبیر تصور کرده‌اند که یکی از ویژگی‌های پیامبر مسکین بودن است در حالی که حضرت علی(ع) در صدد بیان این است که فقیری که درِ خانه شما آمده، خدا او را فرستاده است؛ یعنی مسکین رسول و فرستاده خداست.

در ابتدای این گردهمایی محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی برنامه های مربوط به مراسم سالگرد ارتحال علمه طباطبایی را اعلام کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.