حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۳۹۹ 17 رجب 1442 Sunday, 28 February , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1740×

ده تمرین برای تقویت تمرکز

شناسه : 3829 16 فروردین 1399 - 16:00 995 بازدید ارسال توسط : نویسنده : محمد علی درویش علی

تمرکز، عملکرد اجرایی مغز و ذهن و توانایی اصلی آن است که کلیه توانایی‎های ذهنی دیگر را کنترل می‎نماید. بهبود تمرکز بیشترین تاثیر را بر عملکرد ذهنی و قدرت مغز انسان دارد. هر قدر قدرت تمرکز فرد بیشتر باشد، بهتر می‎تواند مشکلات زندگی را کنترل و برطرف نماید. گرچه تمرکز ضعیف و پراکنده هم می‎تواند […]

پ
پ

تمرکز، عملکرد اجرایی مغز و ذهن و توانایی اصلی آن است که کلیه توانایی‎های ذهنی دیگر را کنترل می‎نماید. بهبود تمرکز بیشترین تاثیر را بر عملکرد ذهنی و قدرت مغز انسان دارد. هر قدر قدرت تمرکز فرد بیشتر باشد، بهتر می‎تواند مشکلات زندگی را کنترل و برطرف نماید. گرچه تمرکز ضعیف و پراکنده هم می‎تواند گرم و با حرارت باشد، اما با تمرکز قوی بسیار تفاوت دارد به‎طور مثال نور خورشید پراکنده هم می‎تواند گرم و آرام بخش باشد اما نور متمرکز خورشید، بسیار قوی‎تر عمل می‎کند. مثلا وقتی ذره بین را مقابل نور خورشید قرار می‎دهید علاوه بر آنکه تمرکز نور بیشتر می‎شود اثر گرمایی آن نیز چندین برابر می‎شود.

بدون وجود تمرکز، دستیابی به هیچ هدفی امکان پذیر نمی‎باشد. برای موفقیت در کار، ورزش، هنر، برای اداره امور منزل و حتی مدیریت درون خود، نیاز به تمرکز داریم. نباید این نکته را فراموش کرد که قانون جذب در دنیا غالب است یعنی انسان بر روی هر چیزی تمرکز نماید آن را بدست خواهد آورد. وقتی انسان روی موضوعی تمرکز می‎کند همه جهان و ذرات تشکیل دهنده آن به طور ارادی و غیر ارادی در جهت تحقق آن هدف حرکت می‎کنند.

تمرکز ذاتی نیست و این تصور که برخی انسانها مادرزادی تمرکز حواس دارند نادرست است. تمرکز یک مسئله کاملا اکتسابی است، نوعی مهارت است و نه یک دانش. هر مهارتی با تمرین قابل پرورش است. بنابراین یقین داشته باشید که می‎توانید تمرکز خود را با انجام تمرین افزایش دهید. همچنین تمرکز، امری نسبی می‎باشد. نسبی از این جهت که تمرکز هر فرد به نسبت کاهش حواس‎پرتی او بیشتر می‎شود. بنابراین افراد هیچوقت از یک میزان مشخصی از تمرکز برخوردار نیستند. منتها اشخاصی هستند که از قدرت تمرکز بالایی برخوردارند. علت وجود این قدرت تمرکز بالا، تمرین زیاد در جهت تقویت این مهارت است. چه اینکه رشد چشمگیر موسسه‎های پرورش استعداد و نیروهای ذهنی در جهان هم نشانه همین مطلب است.

تحقیقات نشان داده است که رشد در همه مراحل زندگی انسان اتفاق می‎افتد و این رشد، شامل رشد ذهنی هم هست به این ترتیب حتی افرادی که در دوره میانسالی هستند در اثر تمرین خواهند توانست قدرت تمرکز حواس خود را به میزان زیادی بازیابی کنند.

تمرین اول:

کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم‎هایتان انجام دهید.

تمرین دوم:

در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.

تمرین سوم:

در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰ – ۹۷ – ۹۴ – …)

تمرین چهارم:

یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید.

تمرین پنجم:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می‌‌کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه‎ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.

تمرین ششم:

همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.

تمرین هفتم:

یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه‎ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.

تمرین هشتم:

پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید.

سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.

تمرین نهم:

مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.

تمرین دهم:

سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین‎های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.